Collageen zorgt voor flexibiliteit en stevigheid

Slechts weinig mensen weten dat het fundamentele raamwerk van ons lichaam gevormd wordt door collageen, een bijzondere eiwitsoort.
Proteïne = Eiwit. Ketens van aminozuren die een essentiële stof zijn in alle levende organismen. Ongeveer 20% van de massa van ons lichaam. Ontleend aan Grieks protos (van het grootste belang, of van eerste kwaliteit).

Collageen = Meest voorkomende proteïne in het lichaam; verantwoordelijk voor flexibiliteit en stevigheid, zoals in de huid, bloedvaten, botten, tanden, gewrichten, pezen, tussenwervelschijven, etc. Ontleend aan Kolla (lijm) en -gène (geboren, worden). Collageen vormt uiterst stevige en flexibele draden die heel moeilijk te doorbreken zijn. Deze draden omspannen ons hele lichaam. Collageen vormt de basis van onze botten, tanden, gewrichtsbanden, pezen, tussenwervelschijven, aderen en van al ons kraakbeen. Het is geen toeval dat het ook in onze huid in grote hoeveelheden voorkomt. Een van de belangrijkste kenmerken van deze eiwitsoort is het zeer sterk hydraterend vermogen. Daarmee verzekert het de hydratatie van het lichaam, wat meteen het geheim is van een jeugdig uiterlijk. Voor je gewrichten is het belangrijk dat het kraakbeen en de synoviale vloeistoffen regelmatig gevoed worden. Dat zou je kunnen doen door een hoogwaardig product te kunnen gebruiken, zoals Beyuna FLX. Vroeger werd gesteld dat eenmaal verdwenen kraakbeen niet meer zou herstellen. Tegenwoordig is bekend dat het wel mogelijk is.

synoviaal vocht knie

3 = synoviaal (gewrichtsvocht) is een heldere, kleurloze, dikke vloeistof afgescheiden door de synoviale membranen. Het synoviaal vocht heeft 2 functies : Filtering van afvalstoffen en voeding van het kraakbeen. Smering van het gewricht, dwz vermindert wrijving.

Door de toenemende hoeveelheid ontstekings-bevorderende voedsel bestanddelen die we in ons eten aantreffen en het chronisch gebrek van Omega3 (ontstekings-remmend) in ons eten, hebben steeds meer mensen last van hun gewrichten. Dat is zorgelijk, maar daar is wel wat aan te doen. Omega 6 en 9 zijn dus de ontstekings- bevorderende bestanddelen en daar zou je minder van moeten eten. Soja en granen bevatten veel daarvan. Zorg dat je daarom veel vette vis eet per week (3x) of een zuivere natuurlijke Omega3 visolie inneemt. Daarbij kan een goede mix van Geelwortel, MSM, Glucosamine, Hyaluronzuuren de Acerola bes je helpen bij het voeden en voorkomen van ontstekingen.

Acerola extract van de Acerola kers bevat veel Vitamine C. Vitamine C draagt bij tot de normale collageenvorming en voor de normale werking van botten en van het kraakbeen

 

Om het collageenbestand van ons lichaam op peil te houden, is ook een grote hoeveelheid vitamine C vereist.

rimpels collageen artrose Beyuna FLX

 

 

 

 

 

 

 

 

“Echte schoonheid komt van binnen”

Een oud gezegde, maar is wel berust op waarheid. Om ook je huid jeugdig te houden is het goed om te weten welke voedingsstoffen je daarvoor nodig hebt. Helaas zit niet alles wat je nodig hebt in voeding en moet het lichaam het zelf aanmaken (Ubiquinol). En van andere vitamines, mineralen en sporen elementen (vitamine C, Omega3, K2, etc) zit er te weinig in ons huidige voedsel. Wil je hier meer over weten, dan kan ik het boek van Dr. Gert Schuitemaker aan bevelen. Hij heeft weer een dijk van een boek geschreven.